"UrbanMediaspace.dk" bliver ikke opdateret længere.

Gå til dokk1.dk for aktuel information

Borgerpanel

Den 19. september 2007 inviterede vi medlemmerne af Borgerservice’ Borgerpanel til en diskussion om projektet.

Borgerservice skal være en del af det nye Multimediehus, der også kommer til at indeholde Århus’ nye hovedbibliotek.

Centrale spørgsmål

Vi spurgte Borgerpanelet om, hvordan vi sikrer brugervenligheden, når Borgerservice flytter ind i det nye Multimediehus? Medlemmerne blev inddelt i tre grupper, hvor hver gruppe skulle diskutere og svare på ét af følgende spørgsmål:

  • Hvordan får du øje på Borgerservice, når du træder ind i af døren?
  • Hvordan ser der ud i venteområdet?
  • Hvad kunne vi med fordel placere i nærheden af Borgerservice?

Grupperne fremlagde derefter deres svar i plenum. Det kom der mange spændende og innovative forslag ud af.

Skiltning

Ønsket om en tydelig og letforståelig skiltning var fælles for alle tre grupper. Multimediehuset bliver en meget stor bygning, og man vil let kunne fare vild, hvis ikke skiltning og information er på plads.

I den forbindelse kan man hente inspiration i lufthavne eller metroer rundt omkring i verden.

En anden mulighed er, at man som besøgende i huset bliver mødt af ansatte i Borgerservice, en slags vært, som kan guide brugerne rundt.

En ambitiøs idé lød på at installere rullebånd, som kan transportere brugeren fra A til B.

Venteområde

I Borgerservice’ venteområde blev der lagt vægt på, at Multimediehusets placering tæt ved vandet burde udnyttes. Hvorfor ikke få sig en kop kaffe med havudsigt, mens man venter på sit kørekort eller pas?

Århus er historisk en søfartsby. Vikingerne havde deres indsejlingsruter og optrækspladser i Århus, og beliggenheden til vandet og den historiske signifikans bør bruges til at lave et hyggeligt og trygt rum, hvor man vil kunne slappe lidt af.

Måske kunne man endda få et indtryk af, hvordan en akvariefisk har det, hvis man lavede et vindue under vandet?

Der bør være pc’ere i nærheden af venteområdet, så man kan komme på nettet og blive informeret om, hvad Borgerservice kan hjælpe med udover pas, kørekort og sygesikring.

Imens man følger med i, hvad nummer man er i køen på et stort display, skal man kunne nyde et stykke musik, som kommer fra et nærliggende rum, hvor der kunne være plads til et lille orkester eller en udstilling.

Børnene leger i kuglerummet, mens bedstefar kigger på brochurer hos Ældresagen, og mor og far er inde på turistkontoret, for at se hvad der er værd at se i Århus og omegn.

Sådan kunne en samlet plan for Borgerservice og omgivende rum se ud. Det er faktisk ikke umuligt, at nogle af ønskerne kan blive til virkelighed.

Borgerpanelet

Formålet med borgerpanelet er at få inddraget borgerne i de beslutningsprocesser, der vedrører Borgerservice.

Borgerservice står blandt andet for pas, kørekort og sygesikring og er derfor en instans, som alle århusianere på et tidspunkt vil støde ind i.

Det er derfor vigtigt at kende brugernes meninger og ønsker til Borgerservice.